
Onze expertise
Outrigger frame
Saltwater werd door Jumbo Shipping gecontracteerd om het ontwerp en de sterkteberekeningen uit te voeren voor een outrigger frame dat gebruikt wordt bij het hijsen van de toren.
Jumbo Shipping kreeg van IMECA de opdracht om twee pijpenlegtorens te transporteren van Gdynia (Polen) naar La Rochelle (Frankrijk). Na de assemblage in La Rochelle werden de volledig geassembleerde torens naar Okpo (Zuid-Korea) verscheept. Omdat slechts één toren per keer kon worden vervoerd, werden er vier transporten ingepland. In Okpo worden de torens verder voorbereid voor installatie op een pijplegschip.
Het ontwerp van de outrigger frames viel binnen de scope van Jumbo en Saltwater werd ingeschakeld om het ontwerp te voltooien en sterkteberekeningen uit te voeren.
Technische uitdagingen en oplossingen
Voor het transport moesten de hijspunten van de torens worden verhoogd, omdat het zwaartepunt te hoog lag om deze aan de voet te tillen. De uitbreiding op de torens maakt het mogelijk voor de scheepskranen om de hijspunten te bereiken. Omdat de torens in verschillende verschepingen zijn getransporteerd, moesten de hijsgereedschappen herbruikbaar en demonteerbaar zijn.
Het ontwikkelde outrigger frame werd verbonden met de toren door middel van pennen, die door de structurele hijsogen werden gestoken. Deze hijsogen waren al aanwezig om de toren te bevestigen aan zijn nieuwe moederschip.
Materialen en constructie
- Het outrigger frame is vervaardigd uit S355 staal
- De verbindingspunten zijn gemaakt van S690 staal
- De pennen zijn geproduceerd uit 42CrMo4 staal
- De kruisverbanden bevatten draadeinden, zodat de lengte na installatie van de primaire hijsconstructie kon worden aangepast, wat de montage vergemakkelijkt.


Projectinformatie
Specificaties
Werkzaamheden:
- Ontwerp en sterkteberekeningen
Gewicht:
- Complete toren ongeveer 1800 ton
- Outriggers ongeveer 50 ton per stuk


