Onze expertise

Engineering van de Fehmarnbelt-barge

 

De Fehmarnbelt-tunnel is een grootschalig, langdurig infrastructuurproject waarbij Saltwater ter plaatse ondersteuning biedt in Denemarken. Na voltooiing wordt dit met zijn 18 kilometer de langste afgezonken tunnel ter wereld. De tunnel verbindt Rødby (Denemarken) met Puttgarden (Duitsland) en is geschikt voor zowel spoor- als wegverkeer. De opening voor het publiek staat gepland in 2029 en markeert een belangrijke stap in het versterken van Europa’s grensoverschrijdende connectiviteit.

 

Een project van deze omvang vraagt om uitgebreide uitrusting om ervoor te zorgen dat alle apparatuur beschikbaar, operationeel en bestand is tegen veeleisende technische omstandigheden. Een belangrijk onderdeel van onze bijdrage, in opdracht van FLC, was de uitrusting van de onderhoudsponton die is ontworpen om de tunnellegapparatuur te bedienen. Dit omvatte het integreren van dokconstructies aan beide zijden van de ponton.

 

Engineering van waterdichte betrouwbaarheid
Saltwater was verantwoordelijk voor het ontwerp en de engineering van de dokdeuren, inclusief het opstellen van gedetailleerde constructietekeningen. Vergelijkbaar met de deuren die we eerder ontwierpen voor steenpontonprojecten, waren deze dokdeuren van het type limpet dam enorm groot en zwaar. De opdracht werd nog uitdagender door de aanvullende eisen: de deuren moesten volledig waterdicht zijn en hydraulisch bediend worden. Dit vroeg om nauwere toleranties en een complexer ontwerp, terwijl ze toch robuust moesten blijven.

 

Elke deur, met een afmeting van ongeveer 7 bij 5 meter, werd ontworpen op structurele sterkte en duurzaamheid, om een waterdichte werking gedurende het hele project te garanderen. Een systeem van hydraulisch bediende vergrendelingspennen houdt de deuren in gesloten positie, terwijl een doorlopende rubberen afdichting rondom de randen zorgt voor een strakke afsluiting. In tegenstelling tot de deuren op steenpontons zijn deze voorzien van meerdere zware scharnierpennen voor een soepele en stabiele beweging.

 

Naast de dokconstructies verzorgde Saltwater ook de topside-uitrusting van de ponton. Hoewel minder opvallend, omvatte dit cruciale onderdelen zoals relingen en loopbruggen met geïntegreerde leidingen onder het dek, fundaties voor containerinstallaties, slepen om de mobiliteit van rupskranen te ondersteunen en sjorpunten voor veilig transport.

 

Hoewel vaak over het hoofd gezien, is structurele uitrusting onmisbaar voor het creëren van een veilige en efficiënte werkomgeving aan boord. Goed uitgevoerde uitrusting zorgt voor functionaliteit, veiligheid en gebruiksgemak; vaak onzichtbaar, maar altijd essentieel.

Engineering van de Fehmarnbelt-barge

Credit: Helen, 2025
The Fehmarnbelt Project

Engineering van de Fehmarnbelt-barge
Engineering van de Fehmarnbelt-barge
Engineering van de Fehmarnbelt-barge

Projectinformatie

Specificaties

Uitdagingen:

• Grote deuren, met zeer nauwe toleranties voor de scharnierpennen
• Brede werkzaamheden

Werkzaamheden:

• Volledige uitrusting van het dek
• 2 limpet dam dokken, inclusief vier enorme deuren en uitrusting