Onze expertise

Vivre-G hellingproef

Een hellingproef is uitgevoerd om het huidige leeg scheepsgewicht en zwaartepunt te bepalen.

De Vivre-G is een van de stand-by bewakingsschepen van Rederij Groen. Het schip werd in 2004 gebouwd als een tonijnvisserijvaartuig. Sinds haar introductie in de offshore industrie in 2011 zijn er meerdere aanpassingen doorgevoerd om haar in topconditie te houden voor deze veeleisende markt. Om het stabiliteitsboek in lijn te houden met deze modificaties, is een hellingproef uitgevoerd om het ledig gewicht, het zwaartepunt en de resulterende beladingscondities te actualiseren.

 

Flexibiliteit
Vanwege het drukke en onvoorspelbare werkschema was het lastig om een exacte datum te bepalen voor het uitvoeren van de hellingproef. De geschatte aankomsttijd in de haven werd meerdere keren aangepast door enkele verlengingen van het contract van het schip. Ons team van professionals paste zich moeiteloos aan deze voortdurend veranderende omstandigheden aan en plande de test op elk verzoek opnieuw in. Omgaan met veranderende situaties zit in ons DNA, flexibiliteit in dit soort werkzaamheden is de beste service die men zijn klanten kan bieden. De hellingproef werd uitgevoerd tijdens een kort geplande onderhoudsstop bij Maaskant Shipyard.

 

On-site werkzaamheden
De hellingproef omvat het verplaatsen van een reeks bekende gewichten dwarsscheeps over het dek terwijl het schip vrij is om te hellen. De resulterende verandering in hellingshoek wordt gemeten met behulp van een slinger en/of een inclinometer. Deze hoek wordt gebruikt om het zwaartepunt te bepalen.

Een deadweight inspectie wordt uitgevoerd en diepgangen worden opgemeten tijdens een inspectie met assistentie van een werkbootje. In combinatie met de soortelijke massa en temperatuur van het water en de hydrostatische gegevens (afgeleid van de scheepsvorm) kan de massa van het schip in het water worden bepaald.

Beide procedures vereisen een scherp oog voor detail bij alle metingen. Elke onnauwkeurigheid beïnvloedt de testresultaten en kan de uitkomst aanzienlijk verstoren, wat uiteraard altijd vermeden moet worden.

 

Stabiliteitsboek
De resultaten van de bovenstaande tests worden gebruikt om het nieuwe ledig schip en bijbehorende zwaartepunt te berekenen. Deze gegevens worden vervolgens gebruikt om een nieuw of bijgewerkt stabiliteitsboek op te stellen. Verschillende beladingscondities worden bepaald om de stabiliteit onder operationele omstandigheden te waarborgen, alles in overeenstemming met de geldende regels en voorschriften.

Met de goedkeuring van het stabiliteitsboek door de classificatiemaatschappij kan de kapitein het schip veilig exploiteren onder de beschreven condities.

Projectinformatie

Specificaties

Werkzaamheden:

  • Deadweight onderzoek
  • Hellingproef
  • Nieuw stabiliteitsboek

Afmetingen Vivre-G:

  • Lengte: 42,0 m
  • Breedte: 9,0 m
  • Diepgang: 3,5 m