Onze expertise

Verwijdering afmeercaissons

Vijf caissons die tot voor kort werden gebruikt voor het afmeren van de reserve sluisdeur van de Noordersluis hebben geen functie meer en moesten verwijderd worden en naar een nieuwe locatie worden getransporteerd.

Transport

Om de caissons veilig en efficiënt te verwijderen en naar hun nieuwe bestemming te vervoeren, heeft HAPO International Barges B.V. Saltwater Engineering ingehuurd voor het uitvoeren van de transportengineering. Hierbij wordt gebruik gemaakt van hun H-332 ponton, uitgerust met de PLM 15000 E ringkraan.

 

Veiligheid voorop

Eerst is er een hijsplan, met een speciaal ontworpen hijsbalk, en een laadplan gemaakt om optimaal gebruik te maken van de ponton. SPMT’s werden ingezet om twee van de caissons aan dek te verplaatsen, omdat de beschikbare kraancapaciteit niet voldoende was om alle caissons alleen door hijsen te positioneren. Daarnaast zijn de zeevasten ontwerpen en is een deksterkteberekening uitgevoerd samenhangend aan het stuwageplan om veilig transport te garanderen.

 

Een van de belangrijkste uitdagingen was het creëren van hijspunten zodat de kraan efficiënt de caissons kon aanslaan. In nauwe samenwerking met het civiele ingenieursbedrijf IBT B.V. is een oplossing gevonden door aangepaste trunions te ontwerpen die in voorgeboorde gaten in het bovenste deel van de caissons geplaatst konden worden.

 

In alle uitgevoerde engineering aspecten heeft Saltwater laten zien in staat te zijn om maatoplossingen te vinden die volledig aansluiten op de wensen en mogelijkheden van de klant, zonder de kwaliteit en kostenefficiëntie uit het oog te verliezen.

Projectinformatie

Specificaties

Werkzaamheden:

  • Rigging plan
  • Ontwerp hijsbalk
  • Laadplan
  • Ontwerp zeevasten
  • Deksterkte verificatie
  • Stuwplan
  • Ontwerp hijspunten