Onze expertise

Sterk staaltje vakmanschap

Saltwater kreeg opdracht om het gedetailleerde ontwerp te leveren voor reparatiewerkzaamheden aan een containerschip.

Een 400 ton staal, 40 dagen reparatie uitdaging

Saltwater werd ingeschakeld om het gedetailleerde ontwerp te leveren voor de reparatiewerkzaamheden aan een 300m lang containerschip. Op het moment dat Saltwater betrokken raakte, was de tijdsdruk op het project flink toegenomen. Aanvankelijk leek het beschadigde gebied van het schip niet al te complex. Saltwater modelleerde eerst het achterschip in FEM-software en vervolgens prefab stalen secties om de schade te herstellen. Toen het schip arriveerde en de schade was beoordeeld, werd de volledige omvang van de schade duidelijk. Deze strekte zich uit van de kim tot het luikhoofd. Om dit te repareren moest een aanzienlijk deel van een structurele schot worden vervangen. De structurele reparaties aan de spanten en het grootste deel van een van de schotten vormden een nieuwe uitdaging.

Hoger niveau

Het schip zou voor de volledige duur van de reparatie in het dok moeten liggen, terwijl het oorspronkelijke plan was om een deel van de noodzakelijke reparaties aan de kade uit te voeren. De daadwerkelijke omvang van de schade groeide uit tot een forse 400 ton te vervangen staal. Om de schade binnen de strakke termijn van 40 dagen te repareren, zou er dagelijks 12 ton staal nodig zijn om het werk te voltooien. Het snijden, vormen en prefab engineering voorbereidingen bereikte daarmee een geheel nieuw niveau, wat de complexiteit van het werk verhoogde.

Hermodellering

Saltwater ontwierp en modelleerde niet alleen de stalen plaatsecties, maar moest ook het schip opnieuw tot in detail modelleren, zodat met behulp van eindige-elementenmodellering en -analyse het effect van het initiƫle dokken en stutten van het schip kon worden onderzocht. Saltwater modelleerde het schip in 3D om een perfecte pasvorm te garanderen van alle structurele delen en huidplaten die vervangen moesten worden. De lengte die opnieuw moest worden gemodelleerd was meer dan 100 meter van het schip. Dit betekende van het voorste machinekamer schot tot aan de achtersteven. Met slechts 2D algemene constructietekeningen van de scheepsbouwer, was dit zeker geen gemakkelijke taak.

 

De stutten onder het schip moesten elke mate van vervorming door krachten voorkomen welke de spanten en platen zouden verstoren zodat het schip in zijn oorspronkelijke glorie hersteld kon worden. Dankzij ons flexibele en ervaren team kon de reparatie binnen de gestelde termijn van 40 dagen worden voltooid.

Projectinformatie

Specificaties

Uitdagingen:

  • Extreem korte termijn
  • Genereren van as-built informatie

Oplevering:

  • Detail engineering pakket