
Onze expertise
Hijsframes voor Fehmarnbelt
Precisie in beweging
Saltwater levert een bijdrage aan de Fehmarnbelt tunnel, die met een lengte van 18 kilometer de langste afgezonken tunnel ter wereld zal worden. De tunnel verbindt Denemarken en Duitsland via weg en spoor en zal in 2029 worden geopend. Daarmee vormt het project een belangrijke stap in het versterken van de grensoverschrijdende infrastructuur van Europa.
Binnen de werkzaamheden van Saltwater aan de maintenance barge speelde mechanische expertise een essentiële rol bij de gedetailleerde engineering van de hijsframes.

De hijsframes, weergegeven in Figuur 1, bestaan uit twee hoofdcomponenten:
- Bovenbalk
- Onderbalk
Deze twee onderdelen zijn verbonden met een hydraulische cilinder, die ervoor zorgt dat de bovenbalk heen en weer kan bewegen over de onderbalk.
Vanwege de complexe constructie en het grote aantal samenstellingen in de hijsframes, werden alle las- en verspaningsbewerkingen eerst gemodelleerd in Autodesk Inventor, nog vóór de start van de detailengineering. Deze voorbereidende stap garandeerde dat de hijsframes volgens de gewenste specificaties geproduceerd konden worden.
Tijdens het modelleren van de lasnaden werd duidelijk dat de bevestigingspunten (padeyes) van de hydraulische cilinder in de bovenbalk te dicht bij elkaar geplaatst waren. Hierdoor kon de lasser de voorgeschreven laskwaliteit en -dikte niet goed realiseren. In overleg met de klant is er uiteindelijk voor gekozen om de padeyes met een geboute verbinding in de bovenbalk te monteren.
Zoals eerder benoemd, beweegt de bovenbalk lineair heen en weer met behulp van een hydraulische cilinder. Deze cilinder werd geselecteerd met behulp van een configurator van Vremac. Door parameters in te voeren zoals de diameter van de boring en stang, de benodigde slaglengte en het type montage, werd de benodigde inbouwmaat (oog-op-oog afstand) bepaald. Deze maat werd vervolgens gebruikt om de cilinder goed te kunnen positioneren tussen de boven- en onderbalk.
Engineeren voor een perfecte passing
Tijdens de fase van detailengineering zijn verschillende soorten toleranties en passingen in overweging genomen:
- Concentriciteitstolerantie
Toegepast op de tegenoverliggende gaten van de padeyes en de boutverbindingen van de klemmen, om te zorgen voor een correcte uitlijning van bouten en gaten.
- Rechtheidstolerantie
Toegepast op de bodemplaat van de bovenbalk en op de pennen van de cilinder. Dit garandeert dat de plaat niet vervormd is en dat de bovenbalk vrij kan bewegen, én dat de pennen goed passen tussen de padeyes en de ogen van de cilinder.
- Haaksheidstolerantie
Toegepast op de padeyes, om ervoor te zorgen dat deze voldoende uitgelijnd blijven zodat de cilinderpennen goed passen.
- Vlakheidstolerantie van de bovenplaat van de onderbalk
Deze zorgt ervoor dat het oppervlak vlak genoeg is zodat de bovenbalk soepel heen en weer kan bewegen.
- Ruime passing
Dit betreft de passing tussen de pen van de cilinder en de gaten van de padeyes. Deze passing is bewust ruim gekozen op basis van de toleranties van de padeyes en de cilinderpennen, zodat de cilinder goed kan uitlijnen en vrij kan bewegen.
Aangezien alle lasbewerkingen al in Inventor waren gemodelleerd, konden alle onderdelen eenvoudig worden uitgewerkt in productietekeningen. Deze tekeningen omvatten alle frees-, draai- en snijbewerkingen en vormden een solide basis voor een efficiënte en nauwkeurige fabricage.

Credit: Helen, 2025
De Fehmarnbelt tunnel




Projectinformatie
Specificaties
Werkzaamheden:
- 3D modulering van de lasnaden en voorbewerkingen voor de hijsframes
- Selectie en integratie van de hydraulische cilinder
- 2D productietekening met benodigde lassen, passingen en toleranties
- 2D productietekeningen van alle onderdelen die voorbewerkt moeten worden
Oplevering:
- Hydraulische cylinder selectie
- 2D productie tekeningen: gedetailleerde constructieplan