
Onze expertise
Engineering van de barge
De Fehmarnbelt tunnel is een grootschalig, langdurig infrastructuurproject waarbij Saltwater ter plaatse ondersteuning biedt in Denemarken. Na voltooiing wordt dit met zijn 18 kilometer de langste afgezonken tunnel ter wereld. De tunnel verbindt Rødby (Denemarken) met Puttgarden (Duitsland) en is geschikt voor zowel spoor- als wegverkeer. De opening voor het publiek staat gepland in 2029 en markeert een belangrijke stap in het versterken van Europa’s connectiviteit.
Een project van deze omvang vraagt om uitgebreide uitrusting om ervoor te zorgen dat alle apparatuur beschikbaar, operationeel en bestand is tegen veeleisende technische omstandigheden. Een belangrijk onderdeel van onze bijdrage, in opdracht van FLC, was de uitrusting van de onderhoudsponton die is ontworpen om de tunnellegapparatuur te bedienen. Dit omvatte het integreren van dokconstructies aan beide zijden van de ponton.
Engineering van waterdichte betrouwbaarheid
Saltwater was verantwoordelijk voor het ontwerp en de engineering van de dokdeuren, inclusief het opstellen van gedetailleerde constructietekeningen. Vergelijkbaar met de deuren die we eerder ontwierpen voor steenpontonprojecten, waren deze dokdeuren van het type limpet dam enorm groot en zwaar. De opdracht werd nog uitdagender door de aanvullende eisen: de deuren moesten volledig waterdicht zijn en hydraulisch bediend worden. Dit vroeg om nauwere toleranties en een complexer ontwerp, terwijl ze toch robuust moesten blijven.
Elke deur, met een afmeting van ongeveer 7 bij 5 meter, werd ontworpen op structurele sterkte en duurzaamheid, om een waterdichte werking gedurende het hele project te garanderen. Een systeem van hydraulisch bediende vergrendelingspennen houdt de deuren in gesloten positie, terwijl een doorlopende rubberen afdichting rondom de randen zorgt voor een strakke afsluiting. In tegenstelling tot de deuren op steenpontons zijn deze voorzien van meerdere zware scharnierpennen voor een soepele en stabiele beweging.
Naast de dokconstructies verzorgde Saltwater ook de topside-uitrusting van de ponton. Hoewel minder opvallend, omvatte dit cruciale onderdelen zoals relingen en loopbruggen met geïntegreerde leidingen onder het dek, fundaties voor containerinstallaties, slepen om de mobiliteit van rupskranen te ondersteunen en sjorpunten voor veilig transport.
Korte doorlooptijd
Het project werd uitgevoerd binnen een korte doorlooptijd, wat uitdagingen met zich meebracht tijdens de voorbereidingsfase. Dankzij nauwe samenwerking met de bemanning van het schip werd het schip echter succesvol klaargemaakt om aan de vereiste voorwaarden voor de test te voldoen. De hellingproef vond plaats in de haven van Den Helder.
Het gewicht van het schip werd bepaald aan de hand van de diepgang, afgelezen van de diepgangsmerken, de tankvullingen gemeten via tankpeilingen, en een inventarisatie van objecten die niet tot het lichtgewicht behoren. Het verticale zwaartepunt werd vastgesteld door het schip te hellen met gecertificeerde testgewichten. Na elke gewichtsverplaatsing werden de hellingshoeken geregistreerd. Alle metingen werden zorgvuldig vastgelegd onder toezicht van de klassenmaatschappij en meegenomen naar kantoor voor verdere analyse.
Op kantoor werd de gemeten data geanalyseerd om het bijgewerkte lichtgewicht en het bijbehorende zwaartepunt van het schip te bepalen. Deze resultaten zijn vervolgens aan de opdrachtgever verstrekt, die de stabiliteitsberekeningen van het schip door een derde partij laat actualiseren.





Projectinformatie
Specificaties
Werkzaamheden:
- Volledige uitrusting van het dek
- 2 limpet dam dokken, inclusief vier enorme deuren en uitrusting
Uitdagingen:
- Grote deuren, met zeer nauwe toleranties voor de scharnierpennen
- Brede werkzaamheden