
Onze expertise
Engineering van de limpet dam
Precisie engineering onder zeeniveau
De Fehmarnbelt Tunnel is een grootschalig infrastructuurproject waarbij Saltwater actief betrokken is. Na voltooiing zal het de langste afgezonken tunnel ter wereld zijn, met een lengte van 18 kilometer. De tunnel verbindt Rødby (Denemarken) met Puttgarden (Duitsland) en biedt ruimte voor zowel weg- als spoorverkeer. De openstelling voor het publiek staat gepland voor 2029 en markeert een belangrijke stap in het verbeteren van de infrastructuur in Europa.
Als onderdeel van dit complexe technische project zijn diverse gespecialiseerde ondersteuningssystemen nodig om veilige en nauwkeurige bouwwerkzaamheden onder het zeeoppervlak mogelijk te maken. De maintenance barge is een ponton dat is ontworpen als onderhoudsplatform voor de zogenoemde immersion ponton. Deze grote drijvende constructie wordt gebruikt voor het nauwkeurig plaatsen van tunnelelementen op de zeebodem.
Limpet dam: innovatie in waterbouw
Voor de onderhouds ponton hebben wij een ontwerp gemaakt voor een limpet dam en een limpet dam-deur. We zijn begonnen met het uitvoeren van constructieve berekeningen en het opstellen van een algemeen constructieplan. Dit plan legde een groot deel van de constructie vast, maar bevatte nog niet voldoende detail om direct tot fabricage over te gaan.
Na goedkeuring van dit plan kregen wij de opdracht om het ontwerp verder uit te werken in de fase van detail engineering. Dit hield in dat we het ontwerp hebben verfijnd tot een niveau dat gereed was voor directe productie.
De engineering is uitgevoerd in ShipConstructor, waarin we de volledige limpet dam en de geïntegreerde deur in 3D hebben gemodelleerd. Vanuit dit model zijn alle benodigde productiedata gegenereerd, waaronder constructietekeningen, snijbestanden en profielschetsen. Deze output vormt de basis voor een efficiënte en nauwkeurige fabricage.
Korte doorlooptijd
Het project werd uitgevoerd binnen een korte doorlooptijd, wat uitdagingen met zich meebracht tijdens de voorbereidingsfase. Dankzij nauwe samenwerking met de bemanning van het schip werd het schip echter succesvol klaargemaakt om aan de vereiste voorwaarden voor de test te voldoen. De hellingproef vond plaats in de haven van Den Helder.
Het gewicht van het schip werd bepaald aan de hand van de diepgang, afgelezen van de diepgangsmerken, de tankvullingen gemeten via tankpeilingen, en een inventarisatie van objecten die niet tot het lichtgewicht behoren. Het verticale zwaartepunt werd vastgesteld door het schip te hellen met gecertificeerde testgewichten. Na elke gewichtsverplaatsing werden de hellingshoeken geregistreerd. Alle metingen werden zorgvuldig vastgelegd onder toezicht van de klassenmaatschappij en meegenomen naar kantoor voor verdere analyse.
Op kantoor werd de gemeten data geanalyseerd om het bijgewerkte lichtgewicht en het bijbehorende zwaartepunt van het schip te bepalen. Deze resultaten zijn vervolgens aan de opdrachtgever verstrekt, die de stabiliteitsberekeningen van het schip door een derde partij laat actualiseren.

Credit: Helen,2025
De Fehmarnbelt Project




Projectinformatie
Specificaties
Werkzaamheden:
- Structurele integratie
- Detail engineering