Onze expertise

De wereld verbinden

Saltwater kreeg opdracht van Triasmitra om een haalbaarheidsstudie uit te voeren om de PSV Skandi Sotra om te bouwen tot een kabellegger.

Kabellegger conversie

Gezien de steeds verder groeiende economie en het toenemende aantal mensen in de wereld is communicatie een cruciaal aspect in het dagelijkse leven. Het waarborgen van betere communicatie met betrekking tot internet-, telefoon- en televisiediensten wordt voorzien door de bestaande infrastructuur te upgraden met glasvezelkabel. Het verbinden van de wereld via de zeebodem vereist gespecialiseerde schepen met speciaal ontwikkelde apparatuur. Net als in veel andere maritieme sectoren is de beschikbaarheid van middelen een cruciale beperkende factor, daarom kunnen conversies deel uitmaken van de oplossing. Wij hebben een van onze klanten ondersteund bij zo’n conversie.

 

Saltwater kreeg opdracht van Triasmitra om een haalbaarheidsstudie uit te voeren om de PSV Skandi Sotra om te bouwen tot een kabellegger. Tijdens de haalbaarheidsstudie werd de impact van de aanpassing van de Skandi Sotra tot een kabellegger onderzocht. De op te leveren producten bestonden uit een nieuw ontwerp dat voldeed aan de eisen van de klant.

 

Haalbaarheidsstudie

Tijdens dit proces werden meerdere herontwerpen van de dek indeling van het schip uitgevoerd. Het hoofddoel was om een geoptimaliseerde kabellegindeling te bereiken. Het herziene algemeen plan hield rekening met: vereiste dek ruimte reserveringen, kabellegapparatuur en het vergroten van de oorspronkelijke accommodatie tot 56 personen.

Bijwerken documentatie

Naast een nieuw algemeen plan, werden ook door de conversie beïnvloede structureel gerelateerde items onderzocht. Items zoals het vereiste aantal schotten, boeghoogte, locatie van het aanvaringsschot, uitrustingsnummer, vereiste vrijboord, buigmomenten en schuifkrachten werden allemaal geverifieerd en zijn na de conversie nog steeds in overeenstemming met respectievelijk klasse en vlaggenstaat.

 

Stabiliteitsimpact

Naast bovengenoemde scope werd een onderzoek uitgevoerd naar de impact op de stabiliteit door de conversie. Hiervoor is een inschatting gemaakt van het ledig schip en is het nieuwe draagvermogen bepaald. Het omgebouwde schip heeft een draagcapaciteit van 1500 km kabel (met en zonder versterker) voor het SA-type. In totaal werden 13 beladingscondities geëvalueerd en alle werden voldoende bevonden, wat de stabiliteit van het schip na conversie waarborgt.

Na het opleveren van de resultaten van onze haalbaarheidsstudie, is de klant nu klaar om hun opties te onderzoeken met betrekking tot verschillende conversieoplossingen die binnen hun budget passen. Het aanvragen van offertes voor de conversie door verschillende scheepsbouwers zal de volgende fase zijn.

Projectinformatie

Specificaties

Werkzaamheden:

  • Beoordelen van het geleverde algemeen plan
  • Onderzoeken van verschillende ontwerpoplossingen
  • Bijwerken/aanpassen van het algemeen plan resulterend in een verbeterde indeling
  • Onderzoeken van de impact van het nieuwe ontwerp op de relevante regels en voorschriften
  • Draagvermogen (deadweight)
  • Ledig schip (lightweight)
  • Kabeldraagcapaciteit
  • Kabeltank afmetingen
  • Stabiliteit
  • Beladingscondities

Stimuleren van conversies

In een interview met Offshore Energy Magazine deelt onze CEO Sander Broekmeulen zijn visie op scheepsconversies en of het de potentiële ‘win-win’ situatie kan zijn waar onze industrie naar op zoek is als het gaat om kosten en milieueffecten.

Lees het interview (EN)